Rock N Roll – en af de bedste kædeolier til MTB- og racercykler!
Bedste kædeolie til cykel laves af den legendariske amerikanske producent Rock N Roll. Det mener vi, efter at have cyklet tusindvis af kilometer på vej, skov og sti med kædeolier fra Rock N Roll. Hvad er hemmeligheden bag en af de bedste kædeolier på markedet i dag? Det handler om fysik, energi og statisk elektricitet. De bevægelige, mekaniske dele inde i kæden skal smøres, mens kæden udvendigt helst skal være så tør som muligt.
Alle cykler kører på gummihjul, og mangler derfor jord-forbindelse. På tørre veje og spor bliver cyklen derfor opladet med statisk elektricitet. Dermed tiltrækkes partikler og skidt pga den positive ladning. Kædens overflade bør af den grund være så tør og glat som muligt, således at snavs og skidt ikke sætter sig. Alle våde kædeolier har den ulempe, at skidt og snavs lettere bliver siddende. Til gengæld har de bedre smøreevne under krævende og våde forhold, som det tit er i herhjemme.
Nedenfor forklarer Rock N Roll nogle af principperne og tankerne bag deres kædeolie.
Hemmeligheden bag den bedste kædeolie til cykel
Mark Patterson, manden bag Rock N Rolls testvindende kædeolier, har følgende udlægning. “The formulation goes deep down into the chain and traps any dirt. Then, with the energy of the chain freewheeling backwards, the dirt and grit floats to the surface so you can wipe it all off. This way you get a new and clean application of lube inside the chain, where it’s needed. The lube down inside the chain creates a protective membrane to seal out dirt and moisture from the moving parts of the chain. As well as holding in place the best lube on the planet, for longer chain life, super smooth shifting and pedaling.
Static build-up
Bicycles, being on rubber tires, are not grounded, making the bicycle a static electricity machine. As the bicycle rolls along, positive charge build up will bring dirt and dust particles from the road onto the bike. The bike will discharge and do it all over again, bring up more dirt. Ever wonder why you have a perfect dust line on the front of your fork blades or on the cable housings. That’s how the bike gets dirty on the road, on dry days.
The dirt is also going to stick to whatever is sticky on the bike. Of course, the chain is the number one spot. Road bikes generally tend to pick up more dirt from the discharge, so a thicker, dryer membrane is needed. On the other hand, the mountain bike needs something that can take lots of dust, and/or muddy slop being kicked up on the chain from the front wheel. With water crossing, too!”
Du kan læse en test af kædeolier HER